Hoe werkt schade behandeling?
Samenvatting
Bij Lancyr staan we voor je klaar wanneer het nodig is. Hoewel we hopen dat je nooit in een situatie komt waarbij schadebehandeling nodig is, helpen we je snel en deskundig als het toch gebeurt. Hieronder lees je hoe het proces werkt, wat wij voor je doen, en wat jij kunt doen om het soepel te laten verlopen.
Wat te doen als je schade hebt?
Wanneer je schade hebt, kun je dit eenvoudig melden: telefonisch, per e-mail of direct online. Bij de meeste schades vragen we om een volledig ingevuld schadeformulier en bewijsstukken. In sommige gevallen schakelen we een schade-expert of onderzoeker in om de schade verder te beoordelen.
Wat doet een schade-expert?
De schade-expert stelt de schade vast en regelt, indien nodig, herstelbedrijven voor je. Ook kan de expert je informeren over tijdelijke huisvesting, bijvoorbeeld als je woning door brand of waterschade tijdelijk onbewoonbaar is. Schade-experts zijn geregistreerd bij de Stichting Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE) en volgen de Gedragscode expertise-organisaties. Meer info hierover vind je op verzekeraars.nl en nivre.nl.
Wat doet een onderzoeker?
In sommige gevallen schakelen we een onderzoeksbureau in om te onderzoeken hoe de schade is ontstaan. Het onderzoeksbureau stelt vragen over de schade, en de kosten daarvan nemen wij voor onze rekening. Als jij zelf een onderzoeksbureau inschakelt, komen de kosten voor jouw rekening. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. De gedragsregels en protocollen van onderzoekers vind je op verzekeraars.nl.
Jij blijft de opdrachtgever
Hoewel wij een herstelbedrijf kunnen inschakelen, blijf jij de opdrachtgever. Dit betekent dat je het opdrachtformulier moet ondertekenen. Bij eventuele eigen risico’s of BTW-verrekeningen ontvang je van ons de nota. Het herstelbedrijf kan je vragen om een akte van cessie te ondertekenen, zodat wij de herstelkosten direct kunnen betalen.
Wat doen wij voor jou?
- We regelen de schade snel en deskundig.
- We schakelen herstelbedrijven in als de schade hersteld kan worden.
- We volgen de polisvoorwaarden en de Gedragscode Verzekeraars. Je kunt deze nalezen op verzekeraars.nl.
Wat kun jij doen?
- Zorg ervoor dat de schade niet groter wordt.
- Zorg ervoor dat herstelbedrijven, onderzoekers of experts hun werk kunnen doen.
- Geef alle benodigde informatie aan de schade-expert zodat de schade goed vastgesteld kan worden.
- Verleen ons alle medewerking en geef ons volledige informatie over de schade, zodat wij deze goed kunnen afhandelen.
- Pleeg geen fraude door belangrijke informatie over de oorzaak of de schade te verbergen of onjuist te zijn over de hoogte van de schade.
Voor meer informatie over fraude kun je terecht op fraudebeleid bij NedVol.
Persoonsgegevens
We leggen elke schademelding vast in onze systemen en bij de Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). Hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan, lees je op onze privacy pagina.
Zelf een schade-expert kiezen?
Je kunt ervoor kiezen om zelf een schade-expert in te schakelen, die we een contra-expert noemen. De contra-expert en onze expert kiezen samen een derde schade-expert als er verschil van mening is over de schade. Als de contra-expert kosten maakt voor belangenbehartiging, worden deze kosten niet vergoed, tenzij we daar wettelijk toe verplicht zijn. Raadpleeg de polisvoorwaarden voor meer informatie hierover.
Wil je precies weten waarvoor je verzekerd bent?
Bekijk de polisvoorwaarden van je verzekering voor gedetailleerde informatie over je dekking.

Gerelateerde vragen