Een ongeluk zit in een klein (dood) hoekje. Een moment van onachtzaamheid, afleiding door een kind op de achterbank, een e-bike die veel sneller aankomt dan verwacht, vermoeidheid – wat de oorzaak ook is, het heet niet voor niets een ongeluk. Niet expres, maar per ongeluk kan het gebeuren dat u een voetganger of fietser aanrijdt met uw auto. En wat dan?
laatste update: 26-4-2022
Wat zijn de juridische gevolgen?
In Nederland geldt dat de zwakkere verkeersdeelnemer – de fietser/voetganger – beschermd wordt tegen de sterkere verkeersdeelnemer. Oftewel: u krijgt in eerste instantie de schuld en schadelast toebedeeld.
Het klinkt on-Nederlands, maar hier geldt: schuldig totdat uw onschuld bewezen is.
U moet kunnen aantonen dat u niets te verwijten valt. Dit staat in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (WVW).
Wanneer is artikel 185 WVW van toepassing?
Eerst beoordeelt de schadeafdeling van de verzekeringsmaatschappij of artikel 185 WVW van toepassing is. Dit zijn de algemeen geldende voorwaarden:
- Uw aanrijding vond plaats op een openbare weg.
- U heeft een aanrijding gehad met een fietser of voetganger terwijl u in uw auto reed.
- U heeft geen schade aan een loslopend dier, een andere bewegende auto, of aan zaken of mensen die in uw auto zaten veroorzaakt.
Zijn deze alle drie van toepassing op uw aanrijding? Dan past de schadebehandelaar artikel 185 WVW toe om de vergoedingsplicht vast te stellen.
Valt een e-bike onder artikel 185 WVW?
Bij een aanrijding met deze typen fietsen is WVW 185 wel van toepassing:
- Een gewone fiets, dus op geen enkele wijze voorzien van een motor of accu, geldt altijd als ‘gewone’ fiets en dus een zwakkere verkeersdeelnemer.
- Een fiets met trapondersteuning (pedelec) die maximaal 25 km/uur kan rijden, telt ook als ongemotoriseerd voertuig.
De wet is niet van toepassing op een aanrijding met:
- Een e-bike die kan rijden zonder trapondersteuning door de berijder (snorfiets).
- Een pedelec of een e-bike die harder kan dan 25 kilometer per uur – met of zonder meetrappen van de berijder (snorfiets).
- Een e-bike of pedelec een snelheid van 45 km/uur of meer kan behalen (bromfiets).
Er gelden bovendien aanvullende regels met betrekking tot helm, kenteken, bromfietsrijbewijs en WA-verzekering voor de berijders van snorfietsen en bromfietsen, die ook voor berijders van deze type elektrische fietsen gelden.
Vergoedingsplicht: 100% en 50% regel
Wanneer artikel 185 WVW van toepassing is, moet u of uw verzekering de schade van de fietser / voetganger vergoeden.
De beschermingswet heeft geregeld dat voetgangers en fietsers in ieder geval 50% van hun schade vergoed krijgen. Is de voetganger of fietser jonger dan 14 jaar, dan wordt de door hem gevorderde schade zelfs volledig vergoed (de 100%-regel).
Ik had overmacht / ik ben niet verwijtbaar
Deze percentages liggen anders wanneer u kunt aantonen dat er sprake is geweest van overmacht. Indien de fietser of voetganger bijvoorbeeld zo gevaarlijk aan het verkeer deelnam, dat het niet uw schuld is. Denk hierbij aan een bellende / whatsappende fietser bijvoorbeeld. Maar overmacht is in veel gevallen moeilijk aan te tonen. Getuigen en politierapporten spelen hierbij een belangrijke rol. Als u een aanrijding heeft met iemand jonger dan 14 jaar, dan moet er zelfs sprake zijn van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de fietser / voetganger. U kunt zich voorstellen dat dit lastig is om aan te tonen.
Hoe wordt de schade verdeeld?
Als uw overmacht niet bewijsbaar is, dan stelt de schadebehandelaar de schadeverdeling vast op basis van alle omstandigheden van de aanrijding. Er wordt gekeken naar de over en weer gemaakte fouten, zoals of de fietser of voetganger verkeersfouten heeft gemaakt en in hoeverre u hierop had kunnen inspelen door uw rijstijl aan te passen.
Na de verdeling kan er nog een correctie plaatsvinden. Bij een correctie wordt er gekeken of u weinig te verwijten valt als automobilist. Let hierbij wel op dat de schadevergoeding aan de fietser of voetganger nooit lager kan zijn dan 50%.
Meer weten? Bekijk het spoorboekje artikel 185 WVW
Het is een pittig verhaal! Wilt u meer weten, bekijk dan het handige spoorboekje artikel 185 WVW. In dit spoorboekje worden de verschillende situatie omschreven.
En wat moet ik met mijn eigen schade?
Een All-risk of beperkt casco autoverzekering biedt mogelijk dekking voor uw schade. Houd er wel rekening mee dat elke ingediende schadeclaim leidt tot verlies van schadevrije jaren en daardoor mogelijk tot premieverhoging op uw autoverzekering. (zie ook: hoe werkt de bonus-malusladder)
Een WA-verzekering biedt geen vergoeding voor schade aan uw eigen auto bij ongelukken. U moet uw schade dus zelf betalen of verhalen op de fietser of voetganger. Of wanneer deze jonger is dan 14 jaar, op de ouders.
U moet dan als automobilist zelf alle feiten en omstandigheden aanleveren om aan te tonen dat het deels de schuld is van de fietser of voetganger. Dit kan een langslepende (juridisch) discussie worden, zeker als er sprake is van letsel. U voorkomt dat u deze juridische discussies zelf moet voeren, met een rechtsbijstandverzekering verkeer.
Tip: wordt u regelmatig als taxi ingezet, of neemt u (klein)kinderen en vrienden mee op pad? Controleer dan of u een inzittendenverzekering bij uw autoverzekering heeft gesloten. Deze beschermt in ieder geval hen en uzelf in geval van een ongeluk.
Bent u de voetganger of de automobilist?
Met een rechtsbijstandverzekering voor verkeersdeelnemers hebben u en uw gezin altijd de beschikking over deskundige juristen in allerlei verkeerssituaties. U krijgt rechtshulp als u de fietser of voetganger in dit verhaal bent en als u de automobilist bent of rijdt in een ander voertuig. Ook heeft u recht op rechtshulp bij geschillen rondom de aankoop en het onderhoud van uw auto en zelfs rondom vakantieboekingen en reizen.
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!
Lancyr Verzekeringexperts
Lancyr is een landelijk netwerk van meer dan 100 financieel specialisten. Neem contact op met een de financieel adviseurs bij u in de buurt voor persoonlijk advies over verzekeringen, hypotheken en andere financiele vragen.